dilluns, 22 de març del 2010

Vorsicht! Geisterfahrer!

- Atenció, atenció! S'ha detectat un cotxe circulant en direcció contrària
- Només un?


Aquest innocent acudit és una realitat a Baviera, on cada dia, una mitja de 5 cotxes circulen en direcció contrària.

Aquests perillosos conductors, anomenats "Geisterfahrer", són un problema des de fa anys. Per avisar a altres conductors, del perill que hi ha a la carretera, les emissores de ràdio interrompen la seva programació per anunciar que s'ha detectat un conductor suïcida. A mi em sorprèn, però no sóc la única persona sorpresa per aquesta mena de notícies...

Cal dir que un terç dels avisos que se senten per la ràdio són falsos, ja que quan algú avisa a la Policia que ha vist un cotxe en contra direcció, la policia avisa a tothom (via programació a la ràdio) i després comprova si es tracta d'un cas real o d'una falsa alarma.

Quin és el perfil d'aquests conductors kamikaze?

- Persona major de 60 anys (més d'un terç dels casos)
- Home menor de 40 anys sota efectes d'alcohol i/o altres drogues

I... per què es posen a circular en contra direcció?

- El 50% s'equivoquen a l'entrada de l'autopista
- El 25% perden l'orientació en un creuament
- Els altres... no se sap!

Segons un estudi austríac, la meitat dels conductors que circulen en direcció contrària, saben que estan entrant en direcció contrària, però no fan res per remeiar-ho i continuen circulant, posant en perill a tots els altres conductors. Tampoc els espanten els 5 anys de presó que els poden caure per circular contra-direcció.

Després de sentir cada dia avisos contra aquests bojos de la carretera, he intentat buscar-hi una explicació... Deixant a part el preocupant tema de les drogues, em centraré en els creuaments...

Aquí tenim un creuament "perfecte" entre dues autopistes alemanyes, al nord de Munich:

En aquest cas, no és possible equivocar-se, ja que hi ha una sortida i una entrada per cadascuna de les direccions. Aquí, com a molt, un es pot equivocar de destí, però no de direcció!

Si mirem un creuament a l'atzar a Catalunya, trobarem que tot i que pot semblar complicat, també hi ha el patró de direcció única: Cada carril permet entrar o sortir de l'autopista, anant a una destinació concreta.

A mi sempre m'ha semblat que amb un sistema així, és molt difícil anar en direcció contrària.

Per cert, noteu que el creuament català, a l'alçada de Mataró, és un creuament d'una autopista amb una via interurbana i que lamentablement, sí que s'han produït accidents mortals deguts a xocs frontals. Però com a mínim, la gent circula en la direcció correcta. En aquest cas concret, van allargar una mitjana per evitar els xocs frontals, convertint-lo en un creuament ideal!

Ara bé, què construirien els alemanys en aquest creuament entre una via "normal" i una autopista? Doncs aquí teniu una mostra, corresponent al sud de Munich:

En aquest cas, els carrils d'entrada i sortida de l'autopista, no estan separats; són compartits! Així doncs:

- La intersecció de l'esquerra de la imatge, permet abandonar l'autopista i entrar-hi direcció Salzburg
- La intersecció de la dreta permet abandonar l'autopista i entrar-hi direcció Munich.

Si mireu atentament la imatge, veureu que els carrils són de doble direcció fins ben a prop de l'autopista. En un cas així, crec que és relativament senzill equivocar-se i ficar-se en direcció contrària.

És a dir, les carreteres alemanyes, afavoreixen l'aparició dels conductors suïcides, un fenomen que si bé no ha augmentat els darrers anys, tampoc ha disminuït! Es tracta d'un problema, la solució del qual no està clara del tot. S'està pensant en la possibilitat d'implantar un sistema que existeix a Bèlgica i que és un mecanisme que fa malbé les rodes dels vehicles que accedeixen a una via en direcció prohibida.

Sigui com sigui, és tracta d'un tema que no deixa de sorprendre'm!!

1 comentari:

Anònim ha dit...

El sistema que anomenes de Bèlgica no el coneixia però ho trobo fatàstic, ja que així s'evitaria molts d'aquests delictes contra la seguretat vial, per mi una de les faltes del codi de circulació més greu que està passant últimament.
Desitjo que hi possin remei.

Mª Rosa.