dimarts, 15 de desembre del 2009

Augment de tarifes de transport públic

A l'època de Nadal és un clàssic rebre la pujada anual de tarifes del transport públic de Barcelona. Aquest any la pujada no arriba a un 2%.

A Munich en canvi, les pujades no són tan puntuals. La darrera pujada ha tingut lloc el passat 13 de desembre. I l'anterior va ser el Juliol de 2008. És a dir, quasi un any i mig abans. En aquest any i mig, les tarifes s'han pujat un 4,5%!!!

Jo ho trobo una passada! El transport públic és certament força més car a Munich que a Barcelona. A més a més, tal com us vaig comentar fa un temps, comprar un tiquet a Munich no és una tasca senzilla.

Anem a fer una comparació directa amb un exemple clar. Suposem que a diari fem un trajecte d'anada i tornada de 35 km, utilitzant tren i metro.

- Amb Renfe: El trajecte serien 3 zones integrades. Compraríem una T-50/30 que fins ara costava 74,15€ i que a partir del gener costarà 75,60€. Una pujada del 1,96%.

- Amb MVV: El trajecte serien 10 zones. Si volem viatjar entre les 6 i les 9 del matí, per poder arribar d'hora a tot arreu, haurem de comprar un abonament mensual que costava 116,10€ i que ara costa 121,5€. Si renunciem a viatjar en hora punta, aleshores la tarifa es pot veure reduïda a 63,9€ (anteriorment 61€). En ambdós casos, l'increment és lleugerament superior al 4,5%.

Als preus de Munich, s'hi poden afegir descomptes en cas de comprar els abonaments de forma mensual o bonificada per l'empresa. Però és en qualsevol cas car.

Els abonaments per trajectes més esporàdics són molt més difícils de comparar. Suposem que venim de l'aeroport i volem fer turisme per la ciutat. A Munich bàsicament cal comprar un tiquet per un dia (per una persona a 10,4€ o fins a 5 a 18,8€). A Barcelona es poden comprar diferents abonaments més flexibles (la T-Dia per 5,9€, la T-10 per 7,85€,...).

Tenint en compte que les pujades són aproximadament anuals tant a Barcelona com a Munich, la pujada alemanya és desproporcionada. A Barcelona cada any es queixen de que la pujada és superior a l'IPC, però comparat amb les pujades alemanyes són molt més raonables.

Aquí teniu possiblement, la diferència de preus més acusada entre Alemanya i Espanya: el preu del transport públic.

1 comentari:

Anònim ha dit...

El que seria normal és que els transports públics fossin barats, ja que després fan campanyes per promoure la seva utilització.
Jo no faig servir el transport públic, però he sentit a dir que moure's per Barcelona cada dia és mes car.

Mª Rosa.