dissabte, 31 d’octubre del 2009

Panellets

Avui és el dia de la castanyada. L'any passat vaig celebrar Halloween tal com em van dir: la gent es va disfressar i es va fer un concurs de menjar d'aspecte fastigós...

Aquest any però, em nego a celebrar Halloween. Jo vull mantenir l'esperit de la castanyada! Així que m'he posat a fer els típics panellets! :-)

Com que ja havia fet panellets anteriorment, vaig voler repetir recepta, la qual vaig demanar a la meva mare que m'enviés per correu electrònic. Us copiaré la recepta i us explicaré la meva experiència... :-)

Panellets

Ingredients (per a 30-40 unitats):

- 300g d'ametlla crua mòlta
- 240g de sucre
- 180g de patata o moniato
- Pell de 1/2 llimona ratllada
- Margarina
- Farina

Pel de pinyons:
- 100g de pinyons
- 1 ou

Pel de coco:
- 100g de coco ratllat
- Rovell d'ou

Pel d'ametlles:
- 100g de granet d'ametlla
- Clara d'ou

Pel de xocolata:
- 100g de xocolata en pols
- Sucre


Procediment:

Preparació:
Amb aquests ingredients es prepara la pasta que servirà de base per a diferents classes de panellets.

Bulliu les patates amb pell; un cop toves, escorreu-les, peleu-les i prepareu un puré mentre encara són calentes. Quan hàgiu aconseguit un puré, deixeu-lo refredar completament.
A continuació, afegiu-hi el sucre, l'ametlla mòlta i la pell de la llimona ratllada.
Amb una forquilla barregeu la massa sense remoure-la excessivament perquè no s'estovi, fins que quedi ben uniforme (molt important).

Ja està llesta la massa que serveix de base per a qualsevol tipus de panellets que vulgueu fer.
Per treballar aquesta massa i donar forma als diferents panellets, cal que us empolseu les mans amb farina per evitar que se us enganxi.


- De pinyons:
Preneu trossos de massa i feu-ne boles petites, passeu-les per la clara de l'ou i cobriu-les de pinyons. Col·loqueu els panellets a la safata i pinteu-los pel damunt amb el rovell de l'ou.

- De coco:
Barregeu la mateixa quantitat de massa i de coco ratllat (no en pes, sinó en volum, per exemple, una cullerada sopera de massa i una altra de coco). Un cop ho heu barrejat bé, preneu boles de massa, doneu-los forma de piràmide i arrebosseu-les amb coco ratllat pel damunt i farina per sota. Pinteu les puntes de les piràmides amb rovell d'ou. Col·loqueu-les a la safata.

- D'ametlles:
Amb la massa feu unes petites barretes rectangulars. Passeu només la part del damunt per la clara d'ou i arrebosseu-la amb el granet d'ametlla. Arrebosseu la part de sota amb farina. Col·loqueu-les a la safata.

- De xocolata:
Barregeu xocolata en pols fins que la massa quedi fosca (ha de tenir gust de xocolata). Feu-ne petites boles i arrebosseu-les amb sucre. Col·loqueu-les a la safata.

Cocció:
Una vegada heu col·locat els panellets en una safata, untada prèviament amb margarina (o mantega), els coureu al forn a temperatura forta (225-250º) de 8 a 10 minuts.


L'experiència:

Ja havia fet panellets anteriorment, sense cap mena de problemes. Així que em pensava que seria senzill fer-ho aquí a Alemanya.

Per començar he bullit les patates de forma habitual (uns 30-40 minuts). La primera sorpresa però, me l'he enduta amb l'ametlla mòlta, ja que no estava mòlta com seria d'esperar. Això ha fet que la massa costés de lligar i que tingués una textura no esperada. Tenia molta por per si això seria un problema. Per sort, al final el resultat és el desitjat i he quedat més tranquil·la.

No havia fet mai panellets de xocolata. I tot i que s'hi pot tirar xocolata de la que es posa a la llet, jo hi he posat cacau al 100%. Això ha fet que els panellets tinguin un gust fort de xocolata negra, la que més m'agrada! :-)

Hi ha gent que recomana deixar reposar la massa entre 12 i 24 hores. Jo en canvi, he fet la massa pel matí i l'he treballada per la tarda. El procediment més lent ha estat el de posar pinyons als panellets, ja que semblava que no volien quedar-s'hi enganxats! Per fer les boletes, he estat tranquil·lament més de 2 hores!

El resultat:

Aquí teniu els panellets just després de sortir del forn.

Una dolça experiència que em manté allunyada de Halloween! ;-)

6 comentaris:

lorena ha dit...

Qué buena pinta tienen!! :)

Natàlia ha dit...

Además de buena pinta, tienen buen sabor! Especialmente rico está el de piñones...

;-)

Anònim ha dit...

T'han quedat uns panellets fantàstics!!!.
Aquí molts joves barrejant la castanyada amb la festa de Halloween. Però els més grans ens agrada més la festa típica dels panellets les castanyes i els moniatos.
Amb el canvi climàtic ara fa calor i no te rés a veure amb el temps d'abans i la castanyera venen al carrer les castanyes i els moniatos ben calentets enbolicats amb paper de diari.

Que gaudiu força d'aquesta festa.
Mª Rosa.

Mika ha dit...

Liebe Natàlia,

diese Panellets waren sehr, sehr lecker!
Meine Reihenfolge: Pinie - Kokos - Schoko - Mandel
Die mit Pinienkernen waren so unglaublich weich, das war super! :)

*mjammmmm*

Jose Luis ha dit...

Tienen buena pinta, Natalia.

Me parece que deberías dejar la informática y dedicarte a la cocina.

¿Qué tal abrir un restaurante de Cuina Catalana?

:-)

Anònim ha dit...

Jo encar els haig de fer els panellets però et felicito a tu perquè Dé n'hi dó la bona pinta que tenen.
Què és el que diu la Mika que no ho he pogut entendre?
Assumpció.