dissabte, 30 d’agost del 2008

Der Maibaum (II)

L'altre dia us parlava dels Maibäume... Doncs bé, he aconseguit més informació sobre aquests arbres! :-)

Resulta que originàriament, s'utilitzaven per al comerç. Així doncs, cada municipi, creava el seu Maibaum i li posava com a branques totes les qualitats del municipi. Per tant, com més important sigui la vil·la, més coses importants tenen les branques del seu Maibaum. I amb el pas dels anys, això s'ha convertit en una tradició.

Cada quatre anys el canvien i l'actualitzen. El canvien el primer de maig.

Tres setmanes abans de l'esdeveniment, cada poble guarda el seu Maibaum secretament. Durant aquest període de temps, els altres pobles poden anar a intentar robar els Maibäume dels pobles veïns. Si algun arbre és robat, aquell poble ha de pagar diners per recuperar-ho. Els diners serveixen per comprar fruita i cervesa pels habitants de la zona! :-)

Pel que sembla, és tot un esdeveniment!! :-)

Us poso unes fotos que he seleccionat d'un link que he trobat per la xarxa, per tal que us feu una idea de com va el tema... :-)

El dia 1 de maig, quan els vil·latans van a exposar el seu arbre, és tota una festa.

Els arbres que hi ha actualment exposats són del 2007 (porten l'any inscrit), així que els canviaran el proper 1 de maig del 2011!!

Com que l'arbre és gran deu pesar molt, necessiten transportar-lo entre molta gent i amb bones tècniques...

Pel que sembla els últims retocs de l'arbre, es fan a darrera hora... En aquest cas, estan col·locant el penell per saber la direcció del vent... :-)


Les tècniques per aixecar l'arbre, requereixen la col·laboració de molta gent...

... I tècniques altament "sofisticades" ;-)


Finalment, l'arbre queda col·locat en posició vertical, en la que estarà durant 4 anys... Ben visible, per facilitar el comerç entre els pobles... :-)

En aquesta foto podeu veure un Maibaum situat al Japó. Segurament una importació d'aquesta tradició, en la que fins i tot han copiat el color blanc i blau típic de la bandera bavaresa, tot i que han modificat els patró dels colors que hi ha tocant al terra. La foto m'agrada perquè es veuen perfectament els dibuixos amb els quals s'expressen les "característiques" de cada municipi. A la foto del Maibaum de Munic que vaig posar l'altre dia, no es veia tan bé com en aquesta... :-)

(Nota: Si clickeu al damunt de les fotos del blog, les podreu veure ampliades)


Per altra banda, avui és un dia especial. Des de fa molts anys, tenia un calendari amb tots els aniversaris i sants de la gent... A l'agost, tenia dos dies marcats, que sempre em feien ballar el cap: Santa Rosa i Santa iaia Rosa...

Pel que sembla, antigament, Santa Rosa es celebrava el 30 d'agost, precisament avui. Però un bon dia, van decidir moure el dia de lloc al calendari, concretament al 23 d'agost. La meva iaia Rosa va decidir que ella seguiria celebrant-ho el 30 d'agost... I crec que més gent va seguir aquesta mateixa tendència... ;-)

Per tant, en un dia com avui, m'agradaria felicitar amb la foto d'una Rosa i les paraules d'aquest blog, el dia del sant de la meva principal col·laboradora, la Mª Rosa, i també el de la meva iaia Rosa.


A la Mª Rosa la conec des que vaig néixer i sempre que he anat a dinar a casa seva, he gaudit moltíssim dels seus plats, tots ells deliciosos. També m'agradaria agrair els dies que em donava menjar extra per poder omplir la carmanyola per portar a la Universitat. Gràcies, MªRosa!

Per altra banda, sempre he tingut al calendari escrit "Santa iaia Rosa". Sé que ella no té Internet a casa, però confio en que els meus pares li puguin llegir aquestes paraules. També agrairia que em poguessin facilitar una "conferència" via Telèfon local + Skype... És clar que també la podríeu convèncer per a que passi un dia per casa i utilitzi directament l'Skype! :-)

Què es pot dir d'una iaia? En el cas de la meva iaia Rosa, jo sempre he estat molt orgullosa d'ella, ja que sempre l'he trobada una iaia moderna, una iaia que em comprenia i que també satisfeia els meus gustos culinaris, especialment en el tema de les salses... Sempre que l'he necessitada, m'ha ajudat i es pot dir que és la meva sastre personal. Sempre m'ho he passat genial visitant llocs amb ella... Gràcies per ser com ets i espero que siguis molt feliç en el dia del teu sant.

Feliç Santa Rosa! (format antic)

(Nota per la mare: La tècnica Telèfon local + Skype també es pot aplicar a l'avi i als tiets)

3 comentaris:

Anònim ha dit...

MOLTES GRACIES NATÀLIA.
He quedat sorpresa, quan he vist
la rosa i la meva foto. M`ha emocionat que en felicitessis
d`aquesta manera, ha sigut un regal
molt especial per mi, estic molt contenta, ets molt detallista.
Jo ho celebro com la teva iaia, el
dia 30, que també s`ha de sentir
molt orgullosa de la seva neta ,per aquest detall que has tingut el dia del seu sant.

Sempre ens ho hem passat molt be, amb els teus pares, quant érem joves, quand naixíeu tu, i l´Albert. Hem fet sopars, dinars,
excursions, i quan teníem la casa d´Avellanes...quins dies aquells,
tans bons record en provoquen nostàlgia, perquè hem sigut com una
familia. Ah! i l`Albert encara que sembli que no hi sigui, sempre hem
pregunta per tu i la teva vida a Alemanya.

La rosa ampliada, ha quedat meravellosa.

Un altre vegada GRACIES.
MªRosa.

Assumpció ha dit...

Ha estat tot un detall que felicitessis a les dues roses. Un exel.lent per a tú.
L'arbre aleman dels japonesos està molt bé. Es curiós, els japonesos s'emporten tot allò que els agrada. Ells també celebren la festa de la rosa i el llibre el dia de Sant Jordi... La paraula Maimbäum deu voler dir "arbre gran, o arbre principal".
Fins unaltra,
Assumpció.

Natàlia ha dit...

Nota: Maibaum vol dir "arbre de maig"... Precisament perquè el posen l'1 de maig... senzill, eh?