dilluns, 4 d’octubre del 2010

Els números de l'ska

Cada vegada que no entenc bé l'alemany acostuma a ser perquè m'estan utilitzant paraules que pertanyen al bavarès. De totes formes, mica a mica vaig acostumant-m'hi i aprenent nou vocabulari.

Fa poc, vaig adonar-me que a vegades utilitzen els números de l'ska, i no estic parlant de que ballin música, sinó que el número s'acaba en -ska. És clar que ells ho escriurien diferent, per exemple "-zger"

Aquí van uns quants exemples:

1) Comprant les sabates...

Suposem que anem a comprar unes sabates del 42:

En alemany estàndard seria "zweiundvierzig"
mentre que en bavarès seria "zweiundvierzger" (pronunciat: "tsuaiuntfieska")

2) Velocitat màxima de 80 km/h.

En alemany estàndard seria "achtzig km/h"
i en bavarès dirien "achtzger"

3) La dècada dels noranta

En alemany estàndard seria "neunziger"
i en bavarès seria "neunzger"

4) Un bitllet de 20 Euros

Mostra del bitllet de 20 euros

En alemany estàndard seria "zwanzig",
en bavarès seria "zwanzger"
i en llenguatge col·loquial seria "Zwani"

5) Un bitllet de 50 euros

En alemany estàndard seria "fünfzig",
en bavarès seria "fünfzger"
i en llenguatge col·loqual seria "Fufi"


Per cert, he volgut escanejar un bitllet per posar-lo al blog i m'he trobat que l'escàner no m'ho ha permès (per evitar falseig de diners). Utilitzant altres controladors (drivers) l'he pogut escanejar. Després però, no he pogut reduir la imatge de mida perquè el processador d'imatges m'ha dit que no està permès processar bitllets...

3 comentaris:

Anònim ha dit...

És molt complicat per un immigrant que s'utilitzin paraules que pertanyent al Bavarès, té de ser un problema, com si et posessin entrebancs al idioma original. Aquí passa el mateix amb un estranger que aprèn l'espanyol i viu a Catalunya. però al fina t'acostumes i és enriquidor coneixer altres idiomes.

Mª Rosa.

Mika ha dit...

Also ein bayerischer 50€-Schein wird aber "Fuchzger" oder "Fufzger" genannt :) Oder eben Fuffi.

Natàlia ha dit...

Mika: Noch mehr Namen für den gleichen Schein?!?! :-S